vrijdag 19 oktober: de containers 'energie' en 'lucht'

Vandaag leerden we het onderscheid tussen hernieuwbare energie en traditionele energiebronnen.
Zonne-energie en zonnepanelen waren bij de meesten wel gekend, een windmolen ook, maar een watermolen?
Fragmentjes uit filmpjes van youtube (1 en 2) zorgden ervoor dat ook waterkracht geen geheimen meer voor ze heeft.

Lucht om in te ademen is er helaas niet op de maan.
Hoe lang kunnen kinderen zonder lucht? Met andere woorden hoe lang kunnen ze hun adem inhouden?
Bij sommigen is dit amper 10 seconden, anderen doen er (eerlijk?) meer dan een minuut over.

Lucht is kleurloos. Gelukkig gaven de kinderen hun astronauten wat meer energie en kleur.

.

.

.

.

.

donderdag 18 oktober: Milo, de maanlander

De eerste constructie die traditioneel gemaakt wordt met de WeDo 2.0 is Milo, de maanlander.
Elk groepje maakt hun Milo aan de hand van de bouwplannen op de ipad.
Vier kinderen, één ipad, één bouwdoos, dat vraagt om samenwerking en afspraken.
Bij de ene groep lukt dit beter dan bij de anderen.

Eénmaal Milo geconstrueerd is, wordt het tijd om die te programmeren.
Milo moet een welbepaalde afstand afleggen en automatisch op tijd stoppen.
Na enig speurwerk ontdekken de kinderen dat dit kan door de snelheid aan te passen of door de tijd te veranderen.
Snelle werkers konden er nog gekleurde lichtjes of geluiden aan toevoegen.
Onderstaande beelden werden gemaakt door de leerlingen zelf met de ipad.

    

    

De vijfde groep vulde met losse blokken hun maanbasis van dinsdag verder aan, oa. met de waterput van vorig jaar.
Er werd ook een maanvoertuig gemaakt met de motor van Lego Boost, het programmeren is voor later...

    

De presentatiekast van het project begint behoorlijk vol te raken !!!

.

.

.

.

.

woensdag 17 oktober: lego boost

Twee kinderen uit de klas zijn de trotse bezitters van lego boost.
Vandaag mochten zij voorstellen hoe hun materiaal in elkaar zit.
Via de app op de tablet van de meester kwamen de zware witte blokken tot leven.
De icoontjes om te programmeren zien er iets anders uit, maar in grote lijnen komt alles overeen
met wat de andere kinderen kunnen maken met hun lego-doos, de WeDo2.0 .

.

.

.

.

.

dinsdag16 oktober: (eindelijk) met lego 'spelen'...

Groot enthousiasme als de kinderen deze morgen de meester met vier blauwe dozen de speelplaats zien opwandelen.
Vandaag is het eigenlijk zo ver: we mogen met lego SPELEN !!

Eerste opdracht: alle onderdelen bekijken en controleren of de doos compleet is.
Dit lijkt simpel, maar ... een paar honderd stukjes controleren... soms zijn er te veel, soms tekort.

     

Eén groepje heeft geen WeDo 2.0-doos omdat ze met eigen materiaal gaan werken.
Zij krijgen een speciale opdracht: twee kinderen maken de raket opnieuw aan de hand van de instructies op de ipad van de meester.
De 2 anderen mogen met blokken uit de inspire-set hun fantasie de vrije loop laten gaan om een maanbasis te maken.

   

Tussendoor wordt kort uitgelegd hoe je foto's en filmpjes kan nemen met de bijgeleverde ipad.
Leuk om te zien dat deze 8-jarigen dit als de normaalste zaak van de wereld ervaren.
De meester was heel aangenaam verrast om 's avonds een filmpje te vinden van Lore en Lien op hun ipad.

Als alle dozen mooi gesorteerd zijn, is het tijd voor een eerste uitdaging:
maak het bouwwerkje van meester na, laat het wiel 5 seconden draaien.
Wie hierin slaagde, mocht proberen om 3 gekleurde lichtjes in het geheel te brengen.


.

.

.

.

.

maandag 15 oktober: water op de maan

Tijdens het eerste godsdienst-thema dit schooljaar leerden we dat er zonder water geen leven mogelijk is.

In 2009 bevestigden 3 ruimtetuigen dat er water is op de maan, maar er werd gedacht dat dit enkel bij de polen te vinden was.
Nieuwe gegevens van 2 onbemande maanmissies suggereren dat het water verspreid zou zijn over het hele maanoppervlak.
(Bron: urania.be)

Als er water te vinden is, hoe krijgen we het dan op onze maanbasis, in ons maandorp?
Problemen zijn er om opgelost te worden...

   

Lenn en Jules-Jan brengen het water met emmers naar de maanbasis.

Ruben legt leidingen & buizen om het water naar de vijver bij de basis te laten lopen.

Daarnaast werd vandaag ook een spoedcursus tandwielen aangeboden in de klas.

   


.

.

.

.

.

weekend 13 en 14 oktober: zonder woorden

Ook de meester amuseert zich in het weekend met lego ...

.

.

.

.

.

vrijdag 12 oktober: containers vullen en lossen op de maan

Vandaag konden we overleggen wat we in de containers zullen stoppen. Een moeilijk geval....

    

.    

Om de containers uit de raket op een veilige plaats te stockeren op de maan
had meester Filip een interpretatie van de Milo gemaakt.
Zo konden de kinderen voor het eerst kennis maken met het programmeren en leerden ze de eerste blokjes kennen:

  

.

.

.

.

.

 

woensdag 10 en donderdag 11 oktober: de containers

In de raket zaten een blauw, een geel, een wit en een groen blokje.
Gisteren en vandaag leerden we de betekenis van die blokjes kennen: het waren containers met levensnoodzakelijke spullen !!

Blauw: water (zonder water geen leven)
Geel: energie (hoe laten we de verwarming, motoren, ... draaien?)
Wit: lucht (ademen in de ruimte is blijkbaar niet evident)
Groen: andere (eten, ontspanning, communicatie, ...)

Meester Filip probeerde de inhoud van de vier containers duidelijk te maken bij de raket.

We beseffen dat we onze raket niet mogen vullen met alles om ons heen,
we moeten heel kieskeurig zijn in wat we meenemen en wat niet.

.

.

.

.

.

dinsdag 9 oktober: voorstelling mission moon

De kinderen hadden de poster al zien hangen, de doos van de inspire-set gezien, gehoord dat het met lego was, ...
maar pas vandaag krijgen ze de echte bedoeling van het project te horen:
Hoe overleven we op de maan?

We maken 5 groepjes in de klas, de kinderen kunnen zelf kiezen met wie ze de komende weken aan de slag gaan.
Daarna wordt een teamnaam bedacht. Zo krijgen we de volgende teams aan de start:
het maangroepje (Eward, Ruben, Andreano en Lenn)
de ruimtevaarders (Lore, Lien, Louis en Liam G)
we gaan naar de maan (Teyicha, Cira en Manon)
de ruimtevrouwtjes (Jolien, Winde en Lieze)
het maanteam (Jules-Jan, Emile, Jurgen en Liam D)

.

.

.

.

.

begin oktober: samenstellen lessenreeks
Op de site van https://firstlegoleague.be was alle info over het project te vinden.
Tijd voor meester Filip om alles grondig door te lezen en zo nodig aan te passen.

We volgen het aangeboden techneutenschrift, maar...
deze handleiding geschreven is voor kinderen van het tweede, derde en vierde leerjaar
dus maakte meester Filip er zijn eigen versie van: techneutenschrift Madonna

.

.

.

.

.

september: inschrijving + inspire-set

Na wat overleg werd beslist om dit jaar opnieuw in te stappen in het lego-verhaal.
Een paar weken later mochten we de inspire-set op school ontvangen.

.

.

.

.

.

eind augustus: mission moon !

Op het einde van de grote vakantie werden we op de hoogte gebracht van het thema voor dit schooljaar.

.

.

.

.

.

Dinsdag 21 augustus: kermisstoet met de ouderraad

Ook de ouderraad liet zich op het thema inspireren om deel te nemen aan de dolle dinsdagstoet.
Met veel professionalisme werd een heuse raket geknutseld en de marsmannetjes waren talrijk aanwezig.

 

 

 


(foto's @Bart Seyns en @Robert Barthier)

 

.

.

.

.

.

Zondag 6 mei: schoolfeest

Maanden voor het thema van de first lego league junior challenge bekend gemaakt werd, was VBS Madonna al into space.
Alsof het in de sterren geschreven stond, zaten we in mei al met ons hoofd in de wolken.

 

 
 

Op vier oktober vieren we werelddierendag. Zo'n dag laten de dierenliefhebbers van het tweede leerjaar niet zomaar voorbijgaan. Het lijkt wel een kleine dierentuin bij de kinderen en de meester van de klas: 13 honden, 12 katten, 15 kippen, 6 vissen, 2 vogels, 1 waterschildpad en meerdere schapen, ganzen, konijn of pony's.

De meeste dieren krijgen een originele naam, even een opsomming:
- 6 hondennamen: Cooper, Sky, Tyson, Spacy, Bootje, Mindy
- 5 kattennamen: Pilleke, Loesje, Fikje, Tijgertje, Toulouse
- 4 visnamen: Nemo, Grietje, Neusje, Snoopy
- 3 kippennamen: Chanelle, Jeanette, Weglopertje
- 2 vogelnamen: Tjoep, Flippy
- 1 waterschildpadnaam: Seppe

Op de website van dierendiploma.nl stond een leuke les met filmpjes, weetjes en een examen. 
Het tweede leerjaar gaat geen enkele uitdaging uit de weg, ook deze niet !!
De hele namiddag werkten we rond het thema (huis)dieren en eindigden met een heus examen van 25 vragen. Er waren 9 vragen over honden, 7 vragen over katten, 2 vragen over vissen, 4 vragen over vissen en tenslotte drie vragen over vogels.

Het examen was helemaal geen lachertje! Weet jij het antwoord op volgende vragen?
   a) Wat doe je als je een hond wilt aaien die je niet kent?
   b) Waar kan je een kattenbak het beste mee schoonmaken?
   c) Koemelk is goed voor een kat. Waar of niet?
   d) Waarom eet een konijn zijn eigen keutels op?
   e) De veren van een vogel vallen regelmatig uit. Hoe heet dit?

Met enige trots kunnen we melden dat ALLE kinderen met glans slaagden in hun examen.
Ze kregen dus heel terecht het enige echte dierendiploma !

 

De laatste donderdagnamiddag van september is traditioneel voorbehouden om deel te nemen aan de scholenveldloop bij het voetbalplein in Langemark. Alle scholen van Langemark-Poelkapelle verzamelen er om het einde van de eerste schoolmaand sportief af te sluiten.
Lees verder of bekijk een sfeerfimpje.

Dit schooljaar mogen de jongens de spits afbijten, volgend jaar kunnen de meisjes weer eerst het veld op. Kinderen van het eerste en tweede leerjaar krijgen één rondje voorgeschoteld, het derde en vierde leerjaar haspelt twee rondjes af, voor het vijfde en zesde leerjaar heeft men nog een extra lusje voorzien.

Gewapend met stevige sportschoenen, kort broekje, kleurig t-shirt met schoollogo, wapperend afscheurkaartje en een dosis adrenaline wordt met spanning gewacht op het startschot. Een drietal 'hazen' houden de enthousiastelingen onder bedwang tot halfweg de koers.
Daarna volgt een strijd op het scherpst van de snee: in de voorhoede probeert men elkaar een (podium)plaatsje af te snoepen, achteraan in het pak is men naarstig op zoek naar een tweede adem. Langs het parcours schreeuwen trotse mama's, papa's, opa's, oma's en andere sympathisanten hun kelen schor in de hoop hun oogappel wat sneller te laten vliegen.